باتری چیست
تعریفی از باتری خودرو – باطری چیست؟

تعریفی از باتری خودرو – باطری چیست؟

لینک منبع Automotive battery – Wikipedia

Everything You Need to Know About Car Batteries | Firestone Complete Auto Care

باطری خودرو یک باطری قابل شارژ است که برای راه‌اندازی وسیله نقلیه دارای موتور استفاده می‌شود و هدف اصلی آن ایجاد جریان الکتریکی به استارت الکتریکی است که به نوبه خود موتور خودرو را راه‌اندازی می‌کند. پس از روشن شدن موتور، برق سیستم‌های الکتریکی خودرو همچنان از طریق باطری تأمین می‌شود و با افزایش یا کاهش تقاضا، دینام باطری را شارژ می‌کند.

به طور متوسط​​، یک باطری 1 تا 2 سال دوام می‌آورد، اما عادات رانندگی و قرارگرفتن در معرض عناصر شدید می‌تواند عمر باطری ماشین شما را کوتاه کند. دانستن اطلاعاتی در مورد باطری خودرو به شما کمک می‌کند تا در شرایط بحرانی مشکل خودرو خود را تشخیص داده و خود را برای نقص‌های فنی آماده کنید.

Car Battery Monitor | uses Bluetooth and Mobile App | Tontio

نمونه‌ای از باطری خودرو تنظیم شده

 

طراحی و ساختار باطری

باطری خودرو دارای شش سلول است و هر سلول 2.1 ولت برای مجموع 12.6 ولت با شارژ کامل را تأمین می‌کند. از طریق درپوش سلول‌ها می‌توان سطح الکترولیت را مشاهده کرد و از طریق آن آب به سلول اضافه کرد و همچنین اجازه می‌دهد گاز هیدروژن تولید شده در حین شارژ از سلول خارج شود. سلول‌ها با تسمه‌های سنگین کوتاه از صفحات مثبت یک سلول به صفحات منفی سلول مجاور متصل می‌شوند. یک جفت پایانه سربی برای مقاومت در برابر خوردگی، در قسمت بالای باطری نصب شده است.

ساعت آمپر واحد مربوط به ظرفیت ذخیره انرژی باطری است. از نظر تئوری، در دمای 80 درجه فارنهایت، یک باطری 100 آهمی باید بتواند به مدت 20 ساعت 5 آمپر را به طور مداوم ولتاژ حداقل 10.5 ولت را حفظ کند. مهم است بدانیم که رابطه بین ظرفیت Ah و میزان تخلیه خطی نیست.

با افزایش میزان تخلیه، ظرفیت کاهش می‌یابد و یک باطری با درجه 100Ah به‌طورکلی نمی‌تواند ولتاژ بالای 10.5 ولت را به مدت 10 ساعت درحالی‌که با سرعت ثابت 10 آمپر تخلیه می‌شود حفظ کند. همچنین ظرفیت با کمتر شدن دما پایین‌تر خواهد آمد.

100 Powerline Car Battery 12V

باطری 12 ولتی

استفاده و نگهداری از باطری

گرمای اضافی عامل اصلی خرابی باطری است، زیرا هنگامی که الکترولیت به دلیل درجه حرارت بالا تبخیر می‌شود، سطح صفحات در معرض الکترولیت را کاهش می‌دهد و منجر به سولفاته شدن می‌شود. نرخ خوردگی شبکه با افزایش دما افزایش می‌یابد و همچنین دمای پایین می‌تواند منجر به خرابی باطری شود. درصورتی‌که دینام و سیستم شارژ آسیب‌ندیده باشند، موتور می‌تواند باطری را شارژ کند.

خوردگی در پایانه‌های باطری می‌تواند مانع از روشن شدن خودرو در اثر مقاومت الکتریکی شود که با استفاده مناسب از گریس دی‌الکتریک می‌توان از آن جلوگیری کرد. سولفاته شدن زمانی اتفاق می‌افتد که الکترودها با یک‌لایه سخت سولفات سرب پوشانده می‌شوند که باعث ضعیف شدن باطری می‌شود. سولفاته شدن زمانی رخ می‌دهد که باطری به طور کامل شارژ نشده و در حالت خالی باقی بماند. باطری‌های سولفاته باید به‌آرامی شارژ شوند تا از آسیب جدی جلوگیری شود.

باطری‌های اتومبیل با استفاده از صفحات سرب آنتیموان نیاز به پرکردن منظم آب خالص برای جایگزینی آب ازدست‌رفته در اثر الکترولیز و تبخیر دارند. در طراحی‌های اخیر با تغییر عنصر آلیاژی به کلسیم، میزان هدررفت آب را کاهش داده‌اند. باطری اتومبیل‌های مدرن نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی ندارند و درپوش اضافی برای اضافه‌کردن آب به سلول‌ها کمتر هستند. چنین باطری‌هایی دارای الکترولیت اضافی بالای صفحات هستند تا در طول عمر باطری استفاده شوند.

car battery work

فرایند تعویض باطری

باطری ماشین چگونه کار می‌کند؟

باطری خودرو تکانه الکتریسیته لازم برای تغذیه تمام اجزای الکتریکی خودرو را تأمین می‌کند. بدون قدرت باطری، خودرو روشن نمی‌شود. به طور معمول، استارت خودرو کمتر از سه درصد از ظرفیت باطری را مصرف می‌کند. به همین دلیل باطری‌های خودرو طوری طراحی شده‌اند که حداکثر جریان را برای مدت کوتاهی تأمین کنند.

بیایید نگاهی به نحوه عملکرد این جعبة کوچک قدرتمند بیندازیم:

  • با یک واکنش شیمیایی خودرو شما را روشن می‌کند: باطری خودرو انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی لازم برای تغذیه ماشین تبدیل می‌کند و ولتاژ را به استارت می‌رساند.
  • جریان الکتریکی را ثابت نگه می‌دارد: باطری نه‌تنها انرژی موردنیاز برای راه‌اندازی ماشین را تأمین می‌کند، بلکه باعث تثبیت ولتاژ می‌شود تا موتور شما روشن باشد.

چگونه می‌توان فهمید باطری فرسوده شده است؟

می‌توانید کد تاریخچه چهار یا پنج رقمی روی قاب باطری خود را بررسی کنید. قسمت اول کد کلیدی است و باید به دنبال حرف و عدد باشید. به هر ماه یک حرف اختصاص داده می‌شود، مانند A برای ژانویه، B برای فوریه و غیره. عددی که در ادامه به آن اشاره می‌کند، مانند 9 در سال 2009 و 1 در سال 2011. این کد به شما می‌گوید که چه زمانی باطری از کارخانه به توزیع‌کننده ارسال شده است.

همچنین ارقام اضافی نشان می‌دهد که باطری کجا ساخته شده است. اگر محفظه باطری شما متورم شده است و بوی بدی می‌دهد ناشی از فساد باطری است، در نهایت اگر چراغ چک موتور ظاهر می‌شود، ممکن است مشکل فراتر از این‌ها باشد.

word image 3 به طور متوسط​​، یک باطری 1 تا 2 سال دوام می‌آورد، اما عادات رانندگی و قرارگرفتن در معرض عناصر شدید می‌تواند عمر باطری ماشین شما را کوتاه کند. دانستن اطلاعاتی در مورد باطری خودرو به شما کمک می‌کند تا در شرایط بحرانی مشکل خودرو خود را تشخیص داده و خود را برای نقص‌های فنی آماده کنید.

تصویر 4. صفحات داخلی و اسید باطری

اثرات زیست‌محیطی باطری

بازیافت باطری خودرو نیاز به منابع موردنیاز برای ساخت باطری‌های جدید را کاهش می‌دهد، سرب سمی را از محل دفن زباله دور می‌کند و از خطر دفع نامناسب جلوگیری می‌کند. سرب اسیدی که هنگام فرسودگی باطری از شارژ شدن جلوگیری می‌کند طبق کنوانسیون بازل به‌عنوان زباله‌های خطرناک طبقه‌بندی می‌شود.

به گفته آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده، باطری خودرو 12 ولت بازیافتی‌ترین محصول در جهان است. تنها در ایالات متحده، سالانه حدود 100 میلیون باطری تعویض می‌شود و 99 درصد از آنها برای بازیافت تحویل داده می‌شوند.

به‌عنوان بخشی از تجارت جهانی زباله، سرب‌های اسیدی برای جداسازی و بازیابی محتویات از کشورهای صنعتی به کشورهای درحال‌توسعه ارسال می‌شوند و حدود 97 درصد سرب قابل بازیابی است. Pure Earth تخمین می‌زند که بیش از 12 میلیون نفر از مردم جهان سوم تحت تأثیر آلودگی سربی ناشی از پردازش سرب‌های باطری خودرو قرار دارند.

جمع‌بندی

در این مقاله با مطالبی در مورد باطری خودرو همراه ما بودید و اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد باطری، عمر باطری و استفاده و نگهداری آن به شما ارائه شد. فراموش نکنید که کسب اطلاعات در مورد همه اجزاء ماشین بخصوص باطری شما را در شرایط نقص فنی از دردسر و هزینه‌های گزاف می‌رهاند و به یاد داشته باشید که دانش، قدرت است.